Renda ze Záboří píše:Jiný závěr je, že stejně všichni netestující členi vlastně doplácí příspěvkem do AČR těm, kteří auto testují!
Ano, to je zcela správný závěr. Ovšem také je to motivace pro toho člena, aby uchovával svůj vůz / své vozy (nehodící se škrtněte) v takovém stavu, aby byly otestovatelné.
Poněvadž teď se pustím do matematiky já:
Vstupní členský i pravidelný roční poplatek 350,- kč, první testace 400,- , opakovaná bude na návrh členů jednorázově za 200,- kč bez ohledu na počet testovaných vozů (někteří členové asi nevědí, co s penězi, ale to ponechme stranou).
Potud v pořádku.
Pro zjednodušení řekněme, že člen má jediný vůz (málo takových je), který bude testován v období pěti let.
Náklady člena
na to
právo výhodnější sazby u pojišťoven tak činí 2950,- kč.
Protože se už u pojišťoven značně liší výše pojištění podle věku a regionu, modelová situace: občan bydlící v Praze (psč začínající 1) o věku 30 let. Počítal jsem s ČPP, se kterou mám zkušenosti.
Případ
1: Fiat řady 500-850 (na tom nesejde) s objemem do 1000ccm a řekněme vyroben před rokem 1970 (byť to neplatí zdaleka u všech 850 či 500), poněvadž ČPP zavedla jako novinku velmi příznivý koeficient pro takto stará auta bez ohledu na to, zda mají testaci či ne.
Tudíž běžné roční pojištění bez bonusů 994,- kč
Totéž běžné pojištění uzavřené jako sezonní na 7 měsíců vydá na 696,- kč
Má-li vůz testaci, platí ročně 398,- kč
Členovi nabíhá postupně bonus, takže běžné roční pojistné ho za těch 5 let vyjde na 4474,- kč
Totéž běžné pojištění uzavřené jako sezonní na 7 měsíců vydá celkem na 3132,- kč
Má-li vůz testaci, zaplatí člen celkově 1792,- kč
Poznámka, pro zjednodušení neberu v potaz změnu výše pojistného a členských poplatků UAMK v čase.
Sečtu-li dvě čísla, docházím k závěru, celkové náklady na pojištění tohoto otestovaného vozu se za 5 let dostávají na 4742,- kč a to se prostě
z čistě finančního hlediska nevyplatí. Mnohem výhodnější je pojistit vůz sezonně a je klid.
Případ
2: Fiat 128 s motorem objemu jen o třídu vyšším, tedy do 1250ccm. Vůz je již ze 70. let, tudíž výhodného koeficientu se tu nedostává. Majitel stále tentýž.
Tudíž běžné roční pojištění bez bonusů 4909,- kč
Totéž běžné pojištění uzavřené jako sezonní na 7 měsíců vydá na 3437,- kč
Má-li vůz testaci, platí ročně 491,- kč
Členovi nabíhá postupně bonus, takže běžné roční pojistné ho za těch 5 let vyjde na 22 088,- kč
Totéž běžné pojištění uzavřené jako sezonní na 7 měsíců vydá celkem na 15 462,- kč
Má-li vůz testaci, zaplatí člen celkově 2210,- kč
Sečtu-li dvě čísla, docházím k závěru, celkové náklady na pojištění tohoto otestovaného vozu se za 5 let dostávají na 5160,- kč a to už se kurva vyplatí.
Jeden reálný příklad z mé vlastní dílny na podporu tvrzení:
sezonní pojistné na 7 měsíců pro 850 kupé mě v mojí lokalitě a při mém věku vyšlo na
535,- kč ročně. Bez jakéhokoliv bonusu. Být řadovým členem klubu, neměl bych racionální důvod uvažovat o jeho testaci, protože ta
cena výhody je prostě dost vysoká a
za běžných okolností nerentabilní.
Jiná věc je, že v případě pojistné události by pojišťovna měla mít speciální sazebník pro otestovaná vozidla, tam by se pak investice do testací mohly mnohonásobně vrátit na výplatě škody, ale to je těžko vyčíslitelná výhoda. Pro mnohé však má značnou váhu na to, aby si nechali otestovat i pětistovku apod.
Jenže o tom to přesně je. Všeobecně se tomu říká
veteránské nadšení a byť to zní dost imaginárně, je to důležitým, ne-li rozhodujícím kriteriem při všem tom humbuku kolem testací a provozu veteránů. A to míním jak ze strany testovaných, tak těch testujících. Protože dělat takovouhle práci (bez nároku na odměnu a ve svém volném čase) by racionálně uvažující člověk asi nemohl
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
1969 F125p 1300 ... bílý limuzín
1969 F850 Sport Coupe ... Červený Drak
1969 F850 Special ... ex Vzpurník
1987 Fiat Panda ... krabička plná překvapení
+1997 Fiorino Panorama
V nebi mě nechtějí a v pekle se mě bojí, tak jsem tady...