Původní diskuse - elektrická soustava

Zapalování, dobíjení, osvětlení, startér
Zamčeno
The_FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od The_FreeRider »

Zdravim ... mohl by mi nekdo poslat fotku napasovanýho alternátoru do f850? ... abych mel aspon trochu predstavu jak to predelat... pac dynamo mi nestiha a furt blbne.. diky
600-850.driver
Návštěvník

Příspěvek od 600-850.driver »

To The_FreeRider: jak napasovany? normalne ho tam nasadis na misto dynama, na bloku motoru mas dva srouby co ti drzi ten baznecht na dynamo, tak ten sundas a nasadis altik , mam pocit ze to jsou 17"matky , a pokud budes mit vetsi altik, kterej je s reulatorem ze 127 tak zbytek reseni mas tady v tehle sekci diskuze dole :-)
Ondrej2
Návštěvník

Příspěvek od Ondrej2 »

Ahoj vsichni,tak jiz mam ve fiatu alternator(nakonec zvitezila dvojita remenice),nicmene se na vas obracim s dotazem..Kdyz jsem fiata koupil,dynamo dobijelo v pohode, po 2 mesicich jsem si vsim,ze mi slabe sviti kontrolka dobijeni(pri zapnutych potkavackach),kdyz jsem pustil neco dalsiho svitila jeste vice. Po namontovani alternatoru jiz ve stejne situaci nesviti, ale kdyz pustim neco dalsiho opet je slabounce videt. Asi bych mel vyhledat autoelektrikare(ja jsem drevak),nebo je to normalni?Diky
600-850.driver
Návštěvník

Příspěvek od 600-850.driver »

a mas to novy altik nebo starsi? pokud je to nejaka ludra vylitana tak je to normalni... me to delalo taky dokud sem tam nenarval altik ze 127 s regulatorem, ktery a ten byl vklidu
Ondrej2
Návštěvník

Příspěvek od Ondrej2 »

mam uplne novej z Uniauto ze 127 s integr.regulatorem
Petr z Kolína
Návštěvník

Příspěvek od Petr z Kolína »

K prosvěcování žárovky dobíjení - 1)je závada v regulátoru , kde na třetím relátku spínacím ( první dvě jsou regulátor napětí namotán tenkým drátkem a omezovač proudu je tlustým drátem ) je dvojí vinutí -jedno tenkým drátkem ( pod tlustým drátem) napěťově sloužící při zvednutí napěti nad cca 13 V k sepnutí kontaktu a tak nabíjení akumulátoru , druhé vinutí tlustým drátem slouží k odpojení kontaktu relé tak , že při snížení napětí točícím se dynamem teče proud zpět z akumulátoru do dynama ,tím se vyruší magnetické pole napěťové cívky ( tlusté vinutí je opačným směrem) kontakt odpadne a proud neteče do dynama ( baterie se nevybíjí přes vinutí ) - toto napěťové vinutí tenkým drátem je přerušené - při nastartování se nabudí dynamo přes žárovku dobíjení v tachometru , vznikne na něm napětí těch cca 13,8- 14,2 V a protože je v normálu na baterii cca 12 V žárovka dobíjení prosvěcuje , Dalším zařížením nedobíjeného aku ( světly atp) dojde k intenzivnějšímu rozsvícení žárovky dobíjení( napětí aku klesne dle nabití na 10 V ) ale dynamo stále vyrábí oněch 13,8 V a tento rozdíl 1,8 - 4 V napětí žárovku rozsvítí. 2) protože naše vozy mají motor vzadu tak podobný efekt můře provést úbytek napětí na čemkoliv - napálený spínací kontakt relé viz výše ,volné svorky po cestě nabíjecího proudu ( tlustý vodič AKU ,oba silnější proudové vodiče dynamo- regulátor, regulátor - starter , velmi záludná závada je přehození těchto obou vodičů na regulátoru , pokud jsou původní , dle délky to nejde, ale pokud někdo kabely měnil ,přechodový odpor ve spínací skříňce . Velmi záludná závada byla na vozech Wartburg z 60 let, kde soudruzi šetřili měď a přívod k aku byl hliníkový - korozí a přechodovými odpory byl efekt stejný. U alternátoru toto třetí relé nahrazují usměrňovací diody ( a zároveň i omezovač proudu , regulátor v alternátoru reguluje pouze napětí )takže k podobnému efektu dojde při přerušení jedné větve usměrňovače ( je třífázový ) , vše se dá zjistit ohmetrem a měřením proudu .
Ondrej2
Návštěvník

Příspěvek od Ondrej2 »

Diky za vycerpavajici odpoved
Jura z KM
Návštěvník

Příspěvek od Jura z KM »

Alternátor omezovač proudu nepotřebuje, jeho max. proud je blízký zkratovému...(Elektrotechnika,2. ročník SPŠ) :-))))
Petr z Kolína
Návštěvník

Příspěvek od Petr z Kolína »

Ještě jsem zapomněl na velmi podstanou věc , stejně jako mohou být úbytky na přívodech isolovaných + k baterii, stejný problém může být v mínusu - tj karoserie auta - přechodové odpory ukostření motoru ( dracoul z šroubu mezi převodovkou a karoserií) připojení vodiče mínus baterie ke karoserii , přechodové odpory na spojení svorky baterie a vodiče. Jinak omezovač proudu je pro dynamo nutný neboť proudová charakteristika je lineární při zkratu by překročil proud jmenovitou hodnotu - tak by došlo k zničení vinutí , v alternátoru omezení provádí odpor diod v propustném směru s odporem vinutí , viz předchozí příspěvek .
FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od FreeRider »

Zdravim.....mensi[mozna neprakticky] dotaz. Sly by do F850 S nahodit jiné páčky pod volant? např. z nějákého novějšího typu fiatu. Proč to dělat? např. kvůli lepšímu spínání stěračů, přídání cyklovače...lepší spínání ostřikovače...
Renda ze Záboří
Návštěvník

Příspěvek od Renda ze Záboří »

FreeRider - jiný páčky! Nesmysl.....
Tříprsťák
Návštěvník

Příspěvek od Tříprsťák »

Viděl jsem nabastlené žigulácké páčky na šestistovce - prodával jsem tenkrát majiteli originální, neb to chtěl vrátit do původního stavu. Škoda ty fiátky takhle bastlit - doba, kdy to byla obyčejná auta na otloukání už končí. A veteránek má být původní...
FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od FreeRider »

"veterán" má být původní...s tím naprosto souhlasím....jenze jiny auto nedostanu...a jelikoz to skladame od holy kastle..tak samozrejme ze se snazim co nejvic to zmodernizovat...exterier se menit nebude vubec..ten chci aby budil dojem veterana..ale interier bych rad prizpusobil trochu vic dnesni dobe...chapu ze skoro vsichni fiatari tady to nepochopi..ale berte to tak ze sme rozdilny generace...ostatne taky vysmech okoli udela sve..muj projekt viz. http://fiat850.tym.cz ..kdo chape ten chape a kdo nechape necht necha byt....
Ondrej
Návštěvník

Příspěvek od Ondrej »

Výsměch okolí jako kvůli čemu? Nemáš pocit, že výsledek pokusu o modernizaci veterána by mohl působit mnohem směšněji? Alespoň na mně tak působí všelijaké vypipindoviny jako el. stahování oken, alarmy, plastové spojlery, čirá (případně zatmavená) světla, plastové poklice s integrovanými kotouči a kdoví co všechno na co si teď nevzpomenu, co často vídám na autech typu škoda hundert-etwas, na ladách, fiatech 126, 127 a podobných! Jinak asi většina z nás ve svém bydlišti platí za excentriky, zvlášť pokud má dva a více fiatů, pod kterými víkend co víkend leží, aby je držela v provozuschopném stavu při zachování co největší originality... no a? To je problém okolí, že namá vztah k těmto starým vozům. Nevím co jsi za rozdílnou generaci, ale mně je 22 a tvrdím, že pokud chceš auto s lepším spínáním stěračů, cyklovačem atd, pořiď si Favorita, ten to všechno má, dokonce i zavazadlový prostor má praktičtější a finančně už je to prakticky nastejno. Anebo měj rád 850 takovou, jaká je...
FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od FreeRider »

teď jde o to jestli se oba bavime o stejne "modernizaci".... nize zminene spojlery jakozto zasah do vzhledu taky odsuzuju....kdezto takovy alarm vzhledem k tomu ze za ctyri mesice uz sem mel auto dvakrat prenesene a k tomu poskozene v dusledku neci tzv."srandy"..bych bral za celkem uzitecnou vec.Abych uvedl veci na pravou miru..nehodlam se razantne vzdalovat originalu...auto at vypada jako veteran.. s tim souhlasim..ale jelikoz je mi 18..tak prece jenom nejaka ta modernejsi elektronika se mi v tom aute neztrati...uvidite ze az to bude hotovy.. bude to veteran...jen bude mit skryte nadstandartní funkce...nic vic...
Marek
Návštěvník

Příspěvek od Marek »

Myslím že hlavní již bylo řečeno, ale na rádoby "vylepšování" doporučuju koupit cokoli jiného (pokud možno ne-italského) škodovku, favorita, nějakého renaulta či peugeota za pár šupů a fiata si nechat jako zálibu na kterou se budeš snažit schánět jen ty pravé díly a budeš se snažit uvést auto do co možná nej původního stavu. Na elektrické otvírání dveří, alarm s vnitřním čidlem a podobné pičmundinky se výborně hodí nějaký ten zdevastovaný žigulík, ale v současnosti už takto "modernizovat" fiaty typu 500, 600, 850, 127, 128 je více ke škodě, než k užitku a pokud "zdejší" fiaťáky správně znám, těžko najdeš někoho, kdo ti bude podobnou činnost schvalovat. Jestli myslíš, že to tady kolegové neberou hlavně kvůli věkovému rozdílu, tak to určitě není pravda... Mě je 21, na fiatcích sem nepřímo vyrůstal, přímo sem se začal zapojovat někdy od 16ti, po řidičáku sem měl žigulíka, který mě mnohé naučil /jezdil cestou necestou i polem nepolem/ a v té době sem začal spřádat myšlenku původního vozu. Bastlů, a to třeba jen minimálních se dá sehnat plno, ale jeden pořádný zachovalý kousek - vyvažovat zlatem :-( Pokud se nemůžeš zbavit tužby "vylepšovat" fiata, pořiď si nějakého před-odpisového na doježdění, a na něm se klidně vyblbni. Tento "syndrom zlepšování" měli mnozí znás, jde jen o to, kdy to člověka přejde - a to nejsou jen keci, znám pár lidiček, kteří jsou živým důkazem.
FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od FreeRider »

samozrejme ze kdyby to slo tak mam pred barakem neco fungl novyho...jenze tohle je pro mnohe znas zalezist jen predstavlivosti..konkretne v mem pripade vychazim z toho, že sám se na auto nezmuzu...a tata jelikoz toho fiata kupoval jako original deda, tak venuje penize jen do nej..uz ted mame v garazi komplet vyvarenou kastli bez kapky rzi....a dovolil bych si tvrdit ze by sam rekl ze vylepsovat něco "před-odpisoveho" sou zbytečný peníze...vcelku se chystám do renovace komplet auta a při tý příležitosti tam hodíme pár modernějších prvků no....original dily za prve shanim take.. a za druhe mam v dilech skoro cely auto v garáži...tady sem se jen ptal na jednoduchy dotaz s packama pod volant...necekal sem priznivou odezvu..ale jak se rika "za zeptani nic nedas"....prubeh skladani auta najdete na strankach http://fiat850.tym.cz ... tam teprve pak hodnotte miru zmen az uvidite fotky...prozatim tuhle diskuzi ukoncete..pac nema cenu to tady donekonecna probirat...treba se v lete nekdy nekde potkame a pak se muze auto treba i zkritizovat....prozatim stoji v garazi hola kastle..tak zatim neni co resit..
Renda ze Záboří
Návštěvník

Příspěvek od Renda ze Záboří »

Taky jsem v mládí "vylepšoval" a výsledek byl vždy ten, že to stálo dost námahy a užitek téměř nicotný - něco předělávat a upravovat dá vždy mnohem víc práce než to jenom opravit! A protože jsi mladej, máš pocit, že práce je zadarmo a to je zatracenej omyl!!! To co teď promrháš Ti bude jednou chybět... Pár renovací aut jsem už udělal a i když to uděláš blbě nebo všelijak vošulíš tak to vyjde minimálně na 50 000,- Kč ( třeba časově 500 hodin práce x 100,- za hodinu je 50 000,- Kč jak vyšitejch!!!) Takže doporučuju to pade vydělat a pořídit 6 let starýho golfa do kterýho dáš radio a frčíš a cykluješ a ostřikuješ a vyhříváš zadní okno a možná občas ještě někomu i ujedeš...a když na něm vyvedeš růžový čtverečky, tak Tě zaručeně nikdo nepřehlídne!
600-850.driver
Návštěvník

Příspěvek od 600-850.driver »

já souhlasím s freeriderem. když má člověk dvě auta třeba osmsetpadiny, tak proc si jednu, kterou má na denní ježdění , neudělat moderněji? už jenom výměna sedaček a volantu za novější je krok k bezpečnosti, tak samo jako samonavíjecí pásy. a ať mi nikdo neříká že to není pravda.kolik z nás mělo letos havárku???? dost.A když chcete tvrdit že to nejsou auta na každodenní ježdění , tak se podívejte na sebe. většině z vás to nestojí stále v garáži(teda pokud tam není něco furt posratého),já raděj jezdím, je mě vidět, lidi se na mě usmívaj, hledí.na ty nové auta lidi nečumí. a jestli mě někdo bude říkat že sem blb že mám v autě rádio nebo alarm, že to mam zbastlený, tak se sním nemá cenu bavit.mě osobně nebaví poslouchat na 400km trase jen hukot převodovky nebo motoru.
předseda
Návštěvník

Příspěvek od předseda »

to souhlasí,já se jenom přikláním k názoru,aby různé předělávky neprznily celkový vzhled auta a aby byli pokud možno vratné.To znamená ,že sedačky ,volant, radio atd se dají např. při změně majitele vrátit zase do původního stavu,proto není problém radio dát pod palubní desku a né v ní udělat nevratnou díru,to samé s repro,stačí je dát pod přední sedačky nebo položit za zadní okno a nemusí se dělat díry do čalounění dveří!Největší hloupost je na tyto stará autíčka dát spoilery, střešní okno, zadní světla z nodernějších aut, plastové nárazníky apod.Jinak jsem pro pasy, hlavové opěrky a to co zvyšuje trochu bezpečnost,ale na druhou stranu větší havarie v těchto autech stejně končí špatně ,minimálně pro auto: viz právě Renda, Speciál na šrot, řidič bohudík přežil!Já sám jezdím s kupátkem nebo Berlinou F850 od května do září a to dokonce po Praze,ale pohledy lidí na chodnících stojí za to!
Marek
Návštěvník

Příspěvek od Marek »

Nechápu, to že máš dvě auta, kdy jedno bude tuzing a druhé veteran je jasné, ale pokud sem správně pochopil - FreeRider má pouze jedno a to je právě ten problém. Jsou úpravy do jisté míry vratné a potom také nevratné, volant a sedačky se dejme tomu dají považovat za vratné, ale zrovna rýpání se do páček pod volantem bude problém, který předěláním "dvou šroubků" jen tak nespravíš. Co se týče bezpečnosti bych se do žádných debat raději nepouštěl, protože v porovnání s dnešní úrovní pasivní a aktivní bezpečností jsou naše vozy nebezpečnými až odstrašujícími případy - jako 99% vozů z jejich doby. Výměnou volantu, sedaček a pásů si možná něco pomůžeš, ale mnohem větší pravděpodobnost je, že ti to vůbec nepomůže - změny jako páčky pod volantem, alarm či autorádio do bezpečnosti při případné nehodě pomohou stejnou měrou jako "skvrna na laku" Pokud by jste si rádi udělali spolehlivé prostředky pro denní ježdění, tak doporučuju motor z převodovkou z favorita - stačí převařit všechna uchycení a poloosy, vyřezat to co bude zavazet - V takovém případě jsou už ideální sedačky z Opelu kadet, očalounit všechno pořádným kontrastním kobercem, ale s tímto vozem nebude úplně to pravé, zůčastňovat se akcí, dnes již veteránů fiat.
600-850.driver
Návštěvník

Příspěvek od 600-850.driver »

TO Marek: si myslim ze srazy fiatu u nas v republice jsou brány jako setkání majitelu a příznivcu vozidel znacky fiat do urciteho roku výroby,ja se na veteran srazy nehrnu... nemam na to dat auto do top veteran stavu... apropo , je lepsi kdyz i mladi lidi 18 a vic zacnou jezdit na srazy, treba postupne prijdou na to ze to neni ono, ale pokud to neni nejake oplastnovane a polepene hovado , tak proc by se nemohl zucastnit, a proc by se mu to melo vytykat. uvedomte si vsichni ze vetsina aut co se daji sehnat za rozumne prachy je uz tak zbastlena , za to zachranit nejde, nebo jde ale jak psal renda za priserne prachy. tak radej at si to clovek udela podle svych predstav zevnitr, a zvenku at to vypada reps. je vzhledove origo, a co je uvnitr, to at je na majiteli.a prijede svou praci ukazat na srazy treba do podebrad,svijan,fulneka, nebo letnou na podzim.a docela me to stve ze hodne zvas tohle odsuzuje.nevim jestli mate kazdy doma ty lestenky co o nich mluvite, ale na srazech je jich vzdy poskromnu...
Marek
Návštěvník

Příspěvek od Marek »

Já ti účast v žádném případě nevymlouvám, ale jsme zase u toho "většina aut co se dají sehnat za rozumné prachy je už tak zbastlená" to je pravda, ale to zřejmě opět není případ holé karoserie Freeridera. "Žádné úpravy - jsou ty nejlepší úpravy" na srazech se objevuje spousta různých strojů a mnohých rádoby abarthů, ale ty jen stěží upoutají pozornost lidí, kteří mají jakýsi vztah ke značce. Mj. nevím kolik jsou "rozumné prachy" ale právě sem si sehnal 850 (starší model - vyklápěcí kliky) po 1. maj, najeto 80 000km, v původním laku s jednou jedinou prasklinkou (0,3 x 0,3cm) za cca 10t. Kč - je na uvážení, zda jsou to rozumné prachy.... NE-každý kdo jede 400km na sraz má touhu ukázat to nejlepší co má - s naší nejlepší 850 jsme byly maximálně ve Slavkově a cestu na sraz do Prahy s tímto vozem, v nejbližších letech neplánuju.
FreeRider
Návštěvník

Příspěvek od FreeRider »

To all: Když to uvedu na spravnou miru...tak mam berlinu se kterou normalne jezdim a nedavno jsem koupil holou vyvarenou kastli, která teď stojí v garáži a je předmětem tehle diskuze. Jak se tady pise, nejde o nevratne zmeny ale pouze vesmes o elektroniku..ty packy pod volantem byl dotaz proto, že když přidám nějakou tu elektroniku..tak bych nerad mel vsude po palubce pridavane vypinace..jakozto kdysi tata si predemnou neco pridal ..kdyz se podivate na ten pridany panel vlevo pod volantem http://fiat850.tym.cz/pictures/auto/07.JPG ... a to ostrikovani okna dole pod volantem taky neni zrovna efektivni...i když je to umístění z výroby. Snažim se tak trochu usnadnit použivání těchto věcí...jinak sedacky uz mam z f127 a pasy take planuju...bez tech pasu je to preci jenom takovy blby pocit kdyz v takovem aute letite nekde pres kilo...dal... k tomu alarmu..jak uz sem psal.. auto uz mi dvakrat prenesli.. a co se nestane ? dneska rano vylezu pred barak a auto zase presunute..reknete.. neuvazovali byste taky o alarmu? .. prece jenom kdyz sahnete na auto ktere zacne nasledovne houkat..radsi odejdete nez aby ste se s tim dal presouvali..vzhledem k tomu ze mi auto tim presouvanim poskodili tak se mi to nezda jako spatna vec...jak rikam nejde o zasahy do karoserie jako spojlery a pod...jen trochu ty elektroniky kterou na prvni pohled ani neodhalite...jinak k tem reprakum.. momentalne je mam hozene v zadnich tapecirech .. ale jelikoz mam cele tapeciry nahradni tak pri pripadne potrebe neni problem ty s reprakama vyndat odpojit je a nasadit puvodni..zalizitost 2 min... proste jak rikam... zadne nevratne zmeny nechystam...
předseda
Návštěvník

Příspěvek od předseda »

jenom malá reakce na Markův příspěvek: -fee ridera a 600-850.drivera osobně zatím neznám a taky nevím kolik a jaká mají auta -o té pasivní bezpečnosti píšeš to co já - v téhle době ,hustotě provozu,prostě všichni kdo s těmahle strojema jezdíme pěkně riskujeme -nevím proč by výměna volantu měla vždy znamenat i výměnu páček např. Vojta Ďábel a jeho bílá F127,Kronikář měl žlutou F600...páčky zůstaly původní/starší typy sport. volantů/ - s příspěvkem 600-50.drivera zcela souhlasím a je fakt ,kdo má více aut/tedy Fiátků/,tak když zrovna není dobrá předpověď počasí,vezme si toho horšího nebo ,když se jede na Fiatskou dovolenou nebo výlet, zrovna tak!Pokud vlastníš auto v původním stavu nebo si investoval nemalou část do celkové renovace,tak se Ti nebude moc chtít nechat takovéhle auto někde u lesa a vyrazit na vícehodinový výlet.Např. letos na Berounsku kolega Martin , s tím krásným zeleným F125 se nešťastně střetl se Subaru.Auto dává nyní za velký peníz opět do původního stavu, ale stejně si koupil ještě F127-ku,aby příští rok zbytečně neriskoval a nejezdil vše jenom s touto "leštěnkou".Tohle jsme měli dát spíš do POKECU..... -ten poslední odstavec, to bylo trochu mimo,o takovýchto úpravách se nikdo nezmiňoval?!
Zamčeno