vysoka spotreba oleja

Motor, hlava, rozvody, mazání, chlazení, úpravy, seřízení
Odpovědět
Uživatelský avatar
biker610i
Začátečník
Začátečník
Příspěvky: 11
Registrován: středa 25. květen. 2016 13:18

vysoka spotreba oleja

Příspěvek od biker610i » pondělí 16. červenec. 2018 12:06

Nazdar moj fiat uno s motorom 1.1 benzin fire zere akosi vela oleja cca 1,5l /1000km.Je tam olej shell helix hx7 10w40. Aky iny olej by ste odporucili aby som aspon trochu znizil spotrebu oleja? auto ide normalne a ani nejak velmi nedymi. Diky
Fiat uno logo 1.1

Uživatelský avatar
předseda
Notorický kecal
Notorický kecal
Příspěvky: 780
Registrován: sobota 3. listopad. 2007 16:08

Vhodný olej pro motory F 128, Fx1/9, Ritmo ....

Příspěvek od předseda » středa 15. srpen. 2018 17:40

Chtěl jsem se zeptat , jestli můžu dát s klidem do motorů F128, Fx1/9, Ritmo.... polosyntetický olej 10W40 nebo pouze minerální 15w40?? dík

Jinak spotřebu oleje ovlivní styl jízdy , velké vytáčení motoru, horší pístní kroužky, stírátka ventilů,úniky oleje na klikovce - gufera, okolo olejové vany, benzinového čerpadla, olejového filtru.....????
F X1/9 1976
F 850 SC tmavě červené 1971
F 850 SC světle červené 1971
F 850 SS -červený sršeň 1972
F 128 SC -modrá obluda 1974

Uživatelský avatar
Pedro
Notorický kecal
Notorický kecal
Příspěvky: 494
Registrován: pondělí 5. listopad. 2007 6:55
Kontaktovat uživatele:

Re: vysoka spotreba oleja

Příspěvek od Pedro » sobota 18. srpen. 2018 22:45

Já bych to neriskoval s ohledem na možné problémy.
Jestli ten motor po celou dobu jezdil na 15W40, tak bych ho tam lil dále. Nevíš jak bude motor po letech zanesený karbonem a tak ten 10W40 může začít vyplavovat ten usazený karbon a zanést vrtané kanálky. Šlo by o této změně uvažovat za předpokladu, že celý motor vyčistíš nebo horší varianta, že po změně oleje provedeš dvě tři výměny oleje po krátkém intervalu. Co je, ale dostatečně krátký interval je otázka a risk.
Posílám fotku, jak byl můj motor po xy letech zanesený.

Pročítal jsem taky kdysi o olejích vše možné a i tuhle variantu jsem zvažoval, protože mě odcházely vačky. Problematika olejů je velmi rozsáhlá.
A co jsem se dočetl? Že to nikdo nedoporučuje.
A že dneska v olejích nelze šlápnout vedle. Dnešní oleje v jakékoliv specifikaci jsou dobré a ještě lepší, nikoliv vyloženě špatné. Tedy jestli tam byl psaný fabrikou 15W40, tak dnešní 15W40 má lepší vlastnosti než kdysi 15W40 a záleží spíše na tom, jak se k tomu motoru chováš a kdy olej měníš. Nejde jen o kilometry ale i čas. Nejen kilometry olej ničí ale i čas, kdy do sebe bere vzdušnou vlhkost, biologickou degradaci atd.

Takže jestli chceš opravdu něco dobrého pro motor udělat. Vyhledal bych si technické listy dostupných olejů 15W40 a porovnal si je, zda některý nemá uvedenou vyšší odolnost vůči vysokým teplotám při zachování předepsaných parametrů. Kup kvalitní olej a často vyměňuj.

Pozor, že 15W40 a 10W40 stanovují jen viskozitní vlastnosti dle normy SAE. Tedy neukazuje to nic o kvalitě oleje a vůbec nestanovuje, zda se jedná o syntetický, polosyntetický či minerální olej. Vše ostatní jako jsou důležitější výkonnostní parametry je řízeno další normou, kterou musí oleje plnit například dle API či ACEA. Ta ti říká o jejich kvalitě. Tedy výrobce auta ti předepisuje nejprve viskozitní vlastnost oleje a pak stupeň normy API/ACEA. Tedy když v regálu renomovaných výrobců vezmeš olej 15W40, tak by jsi se měl podívat i na normu, zda plní to co předepisuje výrobce.
Při troše práce můžeš najít čistě minerální 15W40 plnící normu API SL, který je ale něco dražší. Nejvíce to platí u dnešních moderních olejů 5W40 a kvalitnější, kdy je již rozdíl v plnění normy - například oleje typu LONG LIVE nebo rozdíly v normě pro benzínové či nafťáky, pro auta s filtry pevných částic atd.

Jinak je toho plný internet na hodiny a hodiny pročítání.

Petr
Přílohy
IMGP9820.jpg
F I A T 1 2 5 b e r l i n a , 2 x O H C , 1 6 0 8 c c m , 9 0 H P - Ital, 1 9 7 0
ALFA ROMEO ALFETTA 2,0 96 kW, 1 9 8 5
FIAT STILO 1,9 JTD, 8 5 k W

Odpovědět