Stránka 3 z 3

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 9. únor. 2017 11:57
od Black
A tak jsem si myslel, že konečně zvítězil zdravý rozum, že vozidlo stojící na soukromém zabezpečeném pozemku nemůže způsobit pojistnou událost provozem vozidla a asi jsem se zmýlil.
https://www.novinky.cz/domaci/428734-po ... uceni.html

Re: Zákony a předpisy

Napsal: sobota 29. červenec. 2017 21:01
od FilipKonvicka
Čistě teoreticky, nedokonale proti samovolnému rozjetí zajištěné vozidlo stojící na soukromém pozemku se uvolní a rozjede z kopce, prorazí plot a způsobí škodu. Událost s pravděpodobností sice nízkou, nicméně nenulovou.

Nicméně jinak samozřejmě souhlas s tím, že takhle dalece uvažovat bude pravděpodobně mimo schopnosti mačkalů knoflíků v PS PČR, primárním cílem se spíše jeví vytvoření legislativního rámce pro zvýšení výběru pojistného.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: středa 28. březen. 2018 19:36
od Pedro
Netřeba hned panikařit,
ale nemilý návrh ta naše vláda vymyslela.

http://www.autoforum.cz/zivot-ridice/st ... -internetu

Očekávám silné zvýšení požadavku testací na zelené značky.

Petr

Re: Zákony a předpisy

Napsal: středa 28. březen. 2018 21:32
od Ondrej
Taky jsem na to narazil. Asi se vyplatí sledovat vývoj a před případným schvalováním začít bombardovat poslance... protože to je zase svinstvo nejhrubšího zrna. :evil:

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 29. březen. 2018 8:19
od Kronicar
Kolega v práci už mi tu informaci přetlumočil, jestli tahle sranda bude aktuální, tak to spolu s posunem stáří veteránů na 40 let, ukončí život mnoha vozů. Nakopat do p..... a zavčasu, než bude pozdě.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 29. březen. 2018 11:13
od Renda ze Záboří
Hoj řidiči ty naše dojná krávo ty to přece všechno zaplatíš.......
Chystá se ale daleko horší věc - sice prý nebude nic stát, ale automatický hlásič nehody ve voze není nic jiného než sledovací zařízení, které bude hlásit neustále někomu Vaší polohu, zbytek zajistí používání platebních karet. Z našeho světa se postupně vytrácí svoboda - kdo z Vás takhle chce žít? Neustále něco platit a ještě být sledován na každém kroku? Já tedy ne! FUJ! :hang: :bang: :garbage: :(

Re: Zákony a předpisy

Napsal: úterý 3. duben. 2018 16:10
od zastavaman
Andrej tvrdí, že je to blbost, takže je to skoro jistý :)
https://twitter.com/AndrejBabis/status/ ... 8265498624

Re: Zákony a předpisy

Napsal: úterý 3. duben. 2018 22:23
od Tříprsťák
Skoro se mi nechce věřit, že by to udělali. Vláda bez důvěry v demisi s reálnou vizí předčasných voleb si plošně rozhněvá všechny chudé voliče? Oni to sice jsou kokoti, ale zase nejsou úplně blbí, ono jim to dojde. Zatím bych byl v klidu.
Zastavamane, máš bod :ok:

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 27. září. 2018 14:57
od Kronicar
Změny od 1. října 2018, nás se týká asi nejvíce asi tato na emisích:

VIII. Pro vozidla, jež mají doloženou historickou původnost vozidla, se aplikuje následující zvláštní postup:
1. identifikace vozidla ad a)
2. vizuální kontrola ad b)
3. diagnostika systému řízení motoru ad d), pokud je vozidlo vybaveno motorem s řízeným emisním systémem.
Do poznámky protokolu se uvede "Aplikován zvláštní postup pro vozidla s prokázanou historickou původností."
Prokázání historické původnosti: Zápisem v technickém průkazu vozidla, doložením dokladu o historické původnosti nebo zápisem v IS TP.


Tedy tato vozidla se na emisích NEMĚŘÍ. Bohužel té diagnostice se asi zatím nevyhneme.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: sobota 29. září. 2018 19:39
od Pedro
No tak to je dobrá zpráva. Tak to začalo konečně platit.
Jen nechápu s tím doložením historické původnosti. Stačí mi tedy na technickou přivést ten formulář testace nebo musí být
ten avizovaný zápis do velkého techničáku na úřadu. Není mi to z toho tvého mailu jednoznačně srozumitelné. Co je to IS TP?

Re: Zákony a předpisy

Napsal: pondělí 1. říjen. 2018 11:28
od Kronicar
Zkopíroval jsem instrukci, tak jak přišla. IS TP je informační systém technických prohlídek.
"...doložením dokladu o historické původnosti...." - to by měla být testace, tedy postačovat by měl testační protokol.
"Zápis v TP" by měl na žádost majitele po předložení testace úřad akceptovat a do TP zápis provést.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: pátek 18. prosinec. 2020 10:41
od Kronicar
VD 2020-8 Instrukce pro STK a SME č. 3/2020
IX. Pro vozidla, jež mají zapsánu historickou původnost vozidla v technickém průkazu a jsou vybavena motory s neřízenými systémy, se aplikuje následující zvláštní postup:
Metodický postup měření emisí vozidel ve stanicích měření emisí (SME), ve stanicích technických
kontrol (STK) a při provádění technických silničních kontrol (TSK) Verze 2020.06 rev.4
10/69
1. identifikace vozidla ad a) a
2. vizuální kontrola ad b).
Při zadávání vozidla do IS TP se vybere jako základní palivo „směs“ a emisní systém „neřízený“. Do poznámky záznamníku závad vozidla a do protokolu se uvede "Aplikován zvláštní postup pro vozidla s prokázanou historickou původností.".
Historickou původnost je vedle zápisu v technickém průkazu možné prokázat též doložením dokladu o historické původnosti (klubová testace, příp. průkaz FIVA) nebo zápisem v IS TP.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: pátek 18. prosinec. 2020 19:02
od bobas
Ahoj Ondro, zajímal by mě oficiální postup u auta, které má testaci, ale už je to stříkačka bez katu, u nás v MS kraji dvoje emise netušili jak se k tomu postavit, že se s tady tou konfigurací ještě nesetkali a většinou k nim jezdí jen stará auta s karburátorem, lidově řečeno mi řekl, že na to nemá kolonku :) ...(takže to furt měří).

Re: Zákony a předpisy

Napsal: pondělí 21. prosinec. 2020 18:10
od Kronicar
Ahoj, postup je stejný, jen je potřeba načíst paměť závad (má-li auto řídící jednotku).

Re: Zákony a předpisy

Napsal: úterý 22. prosinec. 2020 9:09
od MKR
A pokud jednotka nemá patřičný konektor na připojení?

Re: Zákony a předpisy

Napsal: úterý 22. prosinec. 2020 9:26
od Kronicar
To již bohužel metodika neřeší, emisní stanice musí být vybavena patřičným zařízením či podklady k zajištění těchto úkonů, není-li nebo nemá-li, pak není oprávněna měření provést. Pokud není jednotka vybavena konektorem pro připojení, lze jako alternativu brát tzv. "blikací kód", umožňuje-li to výrobce v servisních úkonech konkrétního vozu. Tyto informace by měla mít emisní stanice k dispozici, chce-li měření provést. U starších vozů lze i akceptovat externí diagnostiku (např. Fiat Examiner), která neumožňuje tisk chybových hlášek z řídící jednotky, ovšem pak ji emisní stanice musí mít uvedenou v seznamu zařízení, které používá.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 18. únor. 2021 12:33
od zastavaman
poslanecká lidová tvořivost v akci...

https://www.novinky.cz/auto/clanek/komi ... k-40351409

Re: Zákony a předpisy

Napsal: čtvrtek 18. únor. 2021 17:27
od Kronicar
Návrh jsem si prostudoval a je to v podstatě tak, jak se v článku píše. Informace již dorazila i na portály STK. Navrhované datum od kdy to bude platit je 1.1.2022. Tedy auta v registru Historických Vozidel jednou za 5 let na testaci na původnost a teprve poté na STK, STK pak potvrdí technickou způsobilost na 5 let a to od data testace na původnost. Prodlužuje se i platnost testace vozidel v Registru silničních vozidel (tedy na bílých značkách) a to na 5 let.

Re: Zákony a předpisy

Napsal: středa 3. březen. 2021 19:51
od Ondrej
Nazdar kolegové, v dnešní zkřivené době je dobrých zpráv nedostatek, a tak posílám na vědomí informaci, že dochází opět k prodloužení platnosti STK - a to tentokrát dokonce o 10 měsíců. Platí to pro ty, kterým bude STK končit nejpozději 30.6.2021. Viz tady:
https://www.mdcr.cz/Media/Media-a-tisko ... rodlouzena

Asi první rozumný nápad, který se letos v EU urodil :ok:

Re: Zákony a předpisy

Napsal: středa 3. březen. 2021 21:59
od Renda ze Záboří
Jo Ondreji - kdybys potřeboval něco odvézt - tak Sprinter má náhle platnou TK........ SUPER!

Re: Zákony a předpisy

Napsal: pondělí 7. červen. 2021 21:34
od Ondrej
Nazdar vespolek, zkusím se trochu ponořit do historie mezinárodních předpisů a pro ty, koho by to zajímalo, přinést snad i pár nových informací. Přivedl mě k tomu tento obrázek, který někde vyštrachal kolega z práce:
UVMV-crash - Copy.jpg


Na zvětšenině obrázku je vidět na dveřích šestistovky nápis ÚVMV. Tím byl dán impuls pro bádání v historii naší firmy. Cílem bylo zjistit, o co se jednalo a proč byla v Československu testovaná zrovna šestistovka.

Vše začíná tzv. Ženevskou dohodou v roce 1958, která položila základ pro tvorbu mezinárodně platných předpisů, zabývajících se bezpečností vozidel. Československo k těmto předpisům přistupuje relativně záhy, již v roce 1961, a získává tak homologační značku E8. Ze zemí socialistického bloku jsme byli "předběhnuti" jen Maďarskem, které získalo značku E7.

Jedním z nejstarších předpisů byl mimo jiné předpis OSN/EHK č.12, který se zabýval nárazem na sloupek řízení - stanovoval tudíž požadavky na ochranu řidiče při čelním nárazu. Zkouška tehdy probíhala nárazem do betonové zdi při rychlosti 48,3 km/h. Parametrem pro vyhodnocení testu byl posuv sloupku volantu.

Jak se zvyšoval počet zemí, které přistupovaly k Ženevské dohodě, rostly také nároky na zkoušky, protože kdo chtěl exportovat na zahraniční trhy, ten prostě musel prokázat splnění předpisů EHK. V ÚVMV tak byly zahájeny přípravy na stavbu zkušební dráhy. První crash test dle předpisu EHK 12 byl v ČSSR proveden v roce 1972 na voze Škoda 100 - velmi zajímavý text s dobovými fotografiemi je k tomu zde:
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecn ... est-v-cssr

Vypíchnu z toho pár detailů, na které mě upozorňovali i kolegové: téměř veškeré zkušební zařízení bylo zkonstruováno a vyrobeno pracovníky ÚVMV svépomocí, přičemž zejména jeden člen pracovního týmu údajně vynikal tím, že byl schopen cokoliv, co někde viděl (aniž by si to mohl jakkoliv oměřit) překreslit a zkonstruovat tak, že to po vyrobení prostě fungovalo. Rovněž parní raketa, která poháněla zkoušený vůz požadovanou rychlostí, byla vlastní konstrukce (viz odkaz výše).

A tím se dostávám obloukem zpět k té úvodní fotografii. Aby se tady testovalo vozidlo ze západu, které se navíc už nevyrábělo, to nedávalo smysl. Podrobným zkoumáním jsem však přišel na to, že nejde o Fiata, ale o Zastavu. Auto má totiž horní úchyt bezpečnostního pásu na B sloupku, kde jej Fiat nikdy neměl. Zastava tuto inovaci dostala někdy v roce 1975 nebo 1976. To už smysl dává. Jelikož Jugoslávci neměli zkušebnu na testování podle předpisu EHK 12, auto testoval ÚVMV na žádost výrobce.

Dnes už je ve firmě dost problém najít někoho, kdo o těch zkouškách ještě něco ví. Většina aktérů z fotografie už nežije, nicméně jeden (je možné, že jediný) z dosud žijících pamětníků (na fotce zcela vpravo) potvrdil moji domněnku o Zastavě a identifikoval několik dalších osob na fotce. Číslice 77 na dveřích by snad měla značit rok provedení zkoušky.
Dále jsem se dozvěděl, že posun sloupku se měřil nějak prostřednictvím tenisového míčku, snímaného rychlokamerou.
Pán v klobouku patří k osobám, které se identifikovat nepodařilo a s kolegy si myslíme, že mohlo jít o zástupce zákazníka - má takové ostřejší "balkánské" rysy.

Mimochodem:
na stejných stránkách je u článku o nové zkušebně ÚVMV, uvedené do provozu v roce 1975 v areálu letňanské Avie, několik zajímavých dobových fotek:
https://www.bezpecnecesty.cz/cz/bezpecn ... a-letnany
U jedné z nich, zkoušky torza (nárazu figuríny na sloupek řízení) podle předpisu EHK 12 je uvedeno, že se zkušební zařízení používá dodnes. Upřesním, že jsme ho používali do minulého roku, kdy bylo nahraženo novým, zcela profi vyrobeným (a také velmi draze zaplaceným) zařízením. Původní zařízení bylo sice stále funkční, ale zkoušky na něm patřily už k poměrně nebezpečným.
Zato hned u vedlejší fotky s popiskem "EHK 17 – zkouška sedadel a opěrek hlavy" můžu uvést, že přípravek, na kterém je přišroubované sedadlo, používám stále a stále není důvod ho měnit :) Někteří kolegové pamatují ještě i to zařízení, které na sedadlo působí a dodnes nám z něj zůstaly ty ocelové stojny - to jsou věci, které se občas hodí :)