od Marek » středa 25. leden. 2012 22:31
Black – potvrzuju. Návštěvu Tvého „panství“ včetně stodoly plné historických zázraků si dodnes živě pamatuju
S ohledem na to, že u nás je Fiat rodinnou záležitostí vlastně již třetí generace, musím jako začátky s Fiaty vzpomenout dědu, kterého jsem bohužel nezažil a hlavně svého otce, který si snad odjakživa vede zápisky a na jejich základě neměl problém v zimě roku 2004 v době svého domácího léčení začít sepisovat „paměti“. Bez jeho svolení si dovolím uvézt seznam vozů, které sepsal … poslední z uvedených už jsou Fiatky se kterými jsem začínal i já. Co do úplných začátků budu citovat výše zmíněné „paměti“, doufám, že nebudu unavovat květnatým slohem svého otce, ale s ohledem na to, že jde o „historii“ o pár desítek let starší než v případech kolegů uvedených přede mnou, myslím, že si to zaslouží.
„Jak se stalo, že řady naší rodiny rozšířil přesně v polovině 60. let nový, neživý člen – automobil? Pořídit si automobil nebylo v té době jednoduché a každý nový auťák budil náležitou pozornost. Prodej aut probíhal formou objednávky s vinkulovaným vkladem (polovina ceny ?) a čekací doby byly běžně 5 a více let. Živě si pamatuji, že taťka obdivoval východoněmecké vozy IFA a později jejich nástupce Wartburg. Toho také uvedl v objednávce a jako náhradní typ malého Fiata 600. Když přišel v červnu 1965 telegram z olomoucké Mototechny, že má převzít fiatka, byl zaskočen a těžce se rozhodoval, zda “náhradní” vozítko odebrat. Poměrně snadno byl motoristickým fandou, strýcem Vlastíkem Demlem, přesvědčen, že nekoupit fiatka by bylo trestuhodné. Aby nebylo možné snadno s novými auty kšeftovat, měla Mototechna předkupní právo (v roce 1958 na 2 roky, v roce 1965 na 4 roky) na odkoupení vozidla.
Jaké auťáky se proháněly na našich silnicích na počátku 60. Let ? ? Vedle pestré směsice, z dnešního pohledu veteránů, to byly Škodovky Tudor, Sedan, Spartak, Octavia, Felicia, Tatry 603, Poběda, Volha, Moskvič, IFA, Wartburg 1000, Trabant 600, Ford Anglia, Hillman, Simca Aronde a Ellyse, Renault 4 CV a Fiat 600.“
Tolik uvodní odstavec vzpomínek mého otce. Do nedávna jsme vlastně jiné vozy než Fiaty neměli, a přehled vypadal nějak takto:
Fiat 600D (1.) 1965-1968
Fiat 850 (1.) 1968-1997
Fiat 850 (2.) 1975 - Želatovice
Fiat 850 (3.) 1982 - vinohradnický z Holíče
Fiat 600D (2.) 1991 – damboráček
Fiat 600 (3.) 1993 – stařík
Fiat 850 (4.) 1995 - modrý Speciál
Fiat 128 Combi
Fiat 850 (5.) 1998modrý z vrakoviště
Fiat 850 (6.) 2003 žlutý
Fiat 850 (7.) 2003 bílý
Fiat 850 Coupé 2004 Vráťa
Fiat 850 (8.) 2004 tvarůžek
Krom vegetativního stavu některých z uvedených mám jako první vozidlo v živé paměti Fiat 850 (2.) což bylo první auto ve kterém jsem se jako dítko někam vozil … dodnes tento vůz zcela upřímně zbožňuju. Jinak jde o červenou F850 se kterou jsem svého času jezdil po „Nálezech z ulice“ krátce po seznámení s kolegou Tomem. V zimě tento vůz nejezdil, otec místo něj provozoval F850 speciál modrý, který se pro zimní provoz více hodil. Jeho následníkem byl s ohledem na rostoucí rodinu Fiat 128 Combi, což byl také první vůz, který jsem řídil ještě před získáním řidičského oprávnění. Prvním vozem, který jsem mohl dlouhodoběji řídit byl vůz VAZ 2101, který mám zapsaný hlavě pod jednou dominantní vlastností – nezničitelný. Pak jsem dostal do užívání Fiat 850 (6.) žlutý a mé první vlastní vozidlo, ve kterém jsem absolvoval 280 km cestu od jeho původního majitele byl Fiat 850 (7.) bílý … paradoxem je, že tento vůz mě dodnes nikdy nevozil, cesta od majitele proběhla na laně. Fiat 850 Coupé z Hostivaře jsem si obstaral rok poté a tentýž rok jsem objevil a otec zakoupil naši největší leštěnku Fiat 850 (8.) z Olomouce. To by jako začátky mělo stačit, přikládám ještě dobovou fotografii mých "začátků"
Black – potvrzuju. Návštěvu Tvého „panství“ včetně stodoly plné historických zázraků si dodnes živě pamatuju ;-)
S ohledem na to, že u nás je Fiat rodinnou záležitostí vlastně již třetí generace, musím jako začátky s Fiaty vzpomenout dědu, kterého jsem bohužel nezažil a hlavně svého otce, který si snad odjakživa vede zápisky a na jejich základě neměl problém v zimě roku 2004 v době svého domácího léčení začít sepisovat „paměti“. Bez jeho svolení si dovolím uvézt seznam vozů, které sepsal … poslední z uvedených už jsou Fiatky se kterými jsem začínal i já. Co do úplných začátků budu citovat výše zmíněné „paměti“, doufám, že nebudu unavovat květnatým slohem svého otce, ale s ohledem na to, že jde o „historii“ o pár desítek let starší než v případech kolegů uvedených přede mnou, myslím, že si to zaslouží.
[i]„Jak se stalo, že řady naší rodiny rozšířil přesně v polovině 60. let nový, neživý člen – automobil? Pořídit si automobil nebylo v té době jednoduché a každý nový auťák budil náležitou pozornost. Prodej aut probíhal formou objednávky s vinkulovaným vkladem (polovina ceny ?) a čekací doby byly běžně 5 a více let. Živě si pamatuji, že taťka obdivoval východoněmecké vozy IFA a později jejich nástupce Wartburg. Toho také uvedl v objednávce a jako náhradní typ malého Fiata 600. Když přišel v červnu 1965 telegram z olomoucké Mototechny, že má převzít fiatka, byl zaskočen a těžce se rozhodoval, zda “náhradní” vozítko odebrat. Poměrně snadno byl motoristickým fandou, strýcem Vlastíkem Demlem, přesvědčen, že nekoupit fiatka by bylo trestuhodné. Aby nebylo možné snadno s novými auty kšeftovat, měla Mototechna předkupní právo (v roce 1958 na 2 roky, v roce 1965 na 4 roky) na odkoupení vozidla.
Jaké auťáky se proháněly na našich silnicích na počátku 60. Let ? ? Vedle pestré směsice, z dnešního pohledu veteránů, to byly Škodovky Tudor, Sedan, Spartak, Octavia, Felicia, Tatry 603, Poběda, Volha, Moskvič, IFA, Wartburg 1000, Trabant 600, Ford Anglia, Hillman, Simca Aronde a Ellyse, Renault 4 CV a Fiat 600.“[/i]
Tolik uvodní odstavec vzpomínek mého otce. Do nedávna jsme vlastně jiné vozy než Fiaty neměli, a přehled vypadal nějak takto:
Fiat 600D (1.) 1965-1968
Fiat 850 (1.) 1968-1997
Fiat 850 (2.) 1975 - Želatovice
Fiat 850 (3.) 1982 - vinohradnický z Holíče
Fiat 600D (2.) 1991 – damboráček
Fiat 600 (3.) 1993 – stařík
Fiat 850 (4.) 1995 - modrý Speciál
Fiat 128 Combi
Fiat 850 (5.) 1998modrý z vrakoviště
Fiat 850 (6.) 2003 žlutý
Fiat 850 (7.) 2003 bílý
Fiat 850 Coupé 2004 Vráťa
Fiat 850 (8.) 2004 tvarůžek
Krom vegetativního stavu některých z uvedených mám jako první vozidlo v živé paměti Fiat 850 (2.) což bylo první auto ve kterém jsem se jako dítko někam vozil … dodnes tento vůz zcela upřímně zbožňuju. Jinak jde o červenou F850 se kterou jsem svého času jezdil po „Nálezech z ulice“ krátce po seznámení s kolegou Tomem. V zimě tento vůz nejezdil, otec místo něj provozoval F850 speciál modrý, který se pro zimní provoz více hodil. Jeho následníkem byl s ohledem na rostoucí rodinu Fiat 128 Combi, což byl také první vůz, který jsem řídil ještě před získáním řidičského oprávnění. Prvním vozem, který jsem mohl dlouhodoběji řídit byl vůz VAZ 2101, který mám zapsaný hlavě pod jednou dominantní vlastností – nezničitelný. Pak jsem dostal do užívání Fiat 850 (6.) žlutý a mé první vlastní vozidlo, ve kterém jsem absolvoval 280 km cestu od jeho původního majitele byl Fiat 850 (7.) bílý … paradoxem je, že tento vůz mě dodnes nikdy nevozil, cesta od majitele proběhla na laně. Fiat 850 Coupé z Hostivaře jsem si obstaral rok poté a tentýž rok jsem objevil a otec zakoupil naši největší leštěnku Fiat 850 (8.) z Olomouce. To by jako začátky mělo stačit, přikládám ještě dobovou fotografii mých "začátků" :lol:
[img]http://img52.imageshack.us/img52/9202/fiatp.jpg[/img]